Dwars door het Roergebied - Reisverslag uit Rolandseck, Duitsland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Dwars door het Roergebied - Reisverslag uit Rolandseck, Duitsland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Dwars door het Roergebied

Blijf op de hoogte en volg Luuk

31 Juli 2017 | Duitsland, Rolandseck

Gellep Stratum - Remagen, 119 km (totaal 436), lekker zomerweer, windje uit het westen.

Op school leerden we dat het Roergebied het meest vervuilde gebied van Europa was.

Vijftig jaar (!) later ben ik er van noord naar zuid doorheen gefietst. Soms dwars door de stad (Krefeld, Neuss), vaker langs de oever van de Rijn (Köln, Bonn).

De industrie reikt soms tot aan de rivier. Maar de lucht lijkt helder en in de Rijn wordt veel gezwommen. Een enkele keer ruik je een verdacht geurtje. Dan vermoed ik het ergste en houd ik m'n adem in. Maar vaker ruik je doodgewone mest, of vers gemaaid gras.

De fietsroute langs de Rijn is prachtig en druk bereisd: ouderen op e-bikes, Mamils, stellen, gezinnen en soms ook stokoude hardlopers. Vriendelijkheid overheerst; hufters ben ik niet tegengekomen.

Overal zijn fiets- en wandelpaden. Je kunt er niet verdwalen. De fietspaden door de stad zijn oud en hobbelig en bezaaid met verkeerslichten. Veel meer lelijks kan ik er niet van zeggen. Maar fietsen langs de Rijnoever is een vrolijk feestje.

Mooi fietsland, Duitsland!

• 03 Augustus 2017 - 10:14

Emile:

Fijn dat de schrijvende pelgrim weer op zijn fiets zit! 'Mamil' - onbekend woord, bekend fenomeen ;-) - is er eentje om te onthouden.