Pappenheimers - Reisverslag uit Enkering, Duitsland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Pappenheimers - Reisverslag uit Enkering, Duitsland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Pappenheimers

Blijf op de hoogte en volg Luuk

05 Augustus 2017 | Duitsland, Enkering

Gunzenhausen - Enkering, 116 km (1051). Zonnig en warm: tegen de 30 graden.

Ik ben dol op Nederlandse spreekwoorden en gezegden, en toch heb ik me nooit afgevraagd waarom wij onze Pappenheimers kennen. Volgens Stoett (ik vertrouw Wikipedia) verwijst de uitdrukking naar het toneelstuk Wallensteins Tod, van de Duitse schrijver en dichter Schiller, uit 1800. In dit toneelstuk over de 30-jarige oorlog (1618-1648) waren de Pappenheimers gevreesde cavaleristen, aangevoerd door veldheer graaf Gottfried Heinrich zu Pappenheim. Aan de loyaliteit van de omstreden Wallenstein werd getwijfeld. Maar zijn cavaleristen bleven hem trouw, waarop hij dankbaar uitriep: '... daran erkenn ich meine Pappenheimer.'

Met zo'n verklaring kun je aankomen.

Ik wil hier nog graag iets aan toevoegen.

Pappenheim ligt in Beieren, aan het riviertje de Altmühl, tussen Treuchtlingen en Solnhofen. Men fietst en kanoot er graag. De Pappenheimers zijn vandaag de dag vredige lieden, van wie velen de kost verdienen in de toeristische sector.

Een bijzondere attractie in de Gemeinde Pappenheim is de Weidenkirche van de Evangelische Jugend Bayern: een soort veldkerk, opgetrokken van bomen, met een frame van ijzer. Toen ik er langs reed hadden zich enkele vooral jongere mensen verzameld voor de kerk: 's middags was er een dienst, met eten en drinken.