Windpijn - Reisverslag uit Kremsthal, Oostenrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Windpijn - Reisverslag uit Kremsthal, Oostenrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Windpijn

Blijf op de hoogte en volg Luuk

09 Augustus 2017 | Oostenrijk, Kremsthal

Abwinden - Krems, 139 km (1552), warm, zonnig, oostentegenwind.


Het wordt warm de komende dagen: ruim boven de 30 graden. Vandaag was het ook al warm. En winderig: oostenwind, de hele dag tegen. Dat was hard werken. Ik werd er slaperig van, en heb ruggelings in het gras een middagdutje gedaan, bij het plaatsje Pöchlarn.

Die powernap hielp heel goed tegen de vermoeidheid. Vervelender was de pijn die bekend staat als zadelpijn. Maar sinds wanneer hebben zadels pijn? Hoe zou dat met schoenen zijn, hoeden of regenjassen?

Als je tegen de wind in fietst is het moeilijk om stil op je zadel te zitten. Je schouders gaan bewegen en je schuift heen en weer.

Als je dat lang volhoudt krijg je kontpijn. En pijn in nek en schouders. In beide gevallen is de tegenwind de boosdoener. Windpijn is een beter woord dan zadelpijn. Windpijn is de grootste plaag van de fietser. Een goed zadel kan helpen de pijn te verzachten. En een massage van nek en schouders.

Mijn eerste zadel kocht ik in 1974, tegelijk met mijn eerste racefiets. Zo noemde je een fiets met derailleurs en een krom stuur, ook al zaten er spatborden op en een bagagedrager van roestvrij staal. Het was een witte Peugeot, met tien versnellingen, toeclips en op de schuine buis vóór aan weerszijden hendeltjes om de derailleurs mee te bedienen.

Ik kocht mijn Peugeot bij de firma Nolta, in de Nieuwe Ebbingestraat. Pronkstuk van de fiets was een bruin, lederen zadel: een Brooks Professional, van Engelse makelij. Het kostte 60 gulden, meer dan een tiende van de complete fiets.

'Hier ga je heel veel plezier aan beleven,' zei de heer Nolta. 'Dit zadel gaat je hele leven mee, ook op al je volgende fietsen.'

Hij heeft al meer dan veertig jaar gelijk. Mijn Brooks is nog in perfecte conditie en heeft zich in de loop van tientallen jaren helemaal naar mijn achterwerk gevormd.
Maar ik heb hem thuis gelaten, op de 30 jaar oude Batavus, die staat weg te roesten in de schuur. Op mijn randonneur van Koga zit een modern gelzadel. Niet gebouwd op tegenwind.

Had ik maar beter geluisterd.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Kremsthal

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2017

Een heel plein zonder popmuziek

11 Augustus 2017

Bestemming bereikt

10 Augustus 2017

De jacht lacht

10 Augustus 2017

Gemütlich

09 Augustus 2017

Windpijn
Luuk

Langs Rijn en Donau

Actief sinds 28 Juli 2017
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 13506

Voorgaande reizen:

28 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: