50 graden - Reisverslag uit Seligenstadt, Duitsland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu 50 graden - Reisverslag uit Seligenstadt, Duitsland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

50 graden

Blijf op de hoogte en volg Luuk

02 Augustus 2017 | Duitsland, Seligenstadt

Bacharach - Seligenstadt, 130 km (685), prachtig zomerweer, graadje of 27, weinig wind, veel bewolking.


Vandaag om 9.10 uur passeerde ik de 50 graden. Het was vlak voor Bingen, of er vlak na, daar wil ik van af zijn. Op weg naar Mainz, het laatste stukje langs de Rijn. Daarna ging het verder langs de Main.

Duitsers zijn enorme fietsliefhebbers geworden, stiekem, in die 32 jaar dat ik niet fietsend door hun land ben getrokken. Begin jaren tachtig werd je meewarig aangekeken als je je fietsend verplaatste. Nu zijn de oevers van de Rijn en de Main fietssnelwegen. Op e-bikes, mountainbikes, ligfietsen en racefietsen, ik ben er de afgelopen dagen duizenden tegengekomen, van alle leeftijden en in allerlei samenstellingen.
De Main is nog drukker dan de Rijn. Kleinschaliger ook; gemütlicher.

De steden en stadjes zijn rijk aan cultuurhistorie. Bacharach (opeens weet ik waar Burt vandaan kwam) is prachtig. Seligenstadt heeft een mooi oud centrum. Frankfurt een oever van wereldse allure, Mainz de dom. Ik krijg er niet veel van mee. Daarvoor moet je de steden echt in, en niet 130 km willen fietsen, zoals ik vandaag deed. Wat is dat toch met fietsers?

Ik lees De filosofie van de heuvel, van Ilja Leonard Pfeijffer, over zijn fietstocht naar Rome. Een zwaarlijvige, rokende en drinkende, ongetrainde dichter en schrijver. Zelfs hij fietste meer dan hij aan cultuur deed.

Hij ging wel de kroeg in, elke dag. Maar verder: geruststellend!

Cultuur doe ik thuis wel weer. Of volgende week, in Hongarije.

PS Twee keer flink moeten omrijden. Ik had gisteren alleen regen, maar in de buurt van Bingen en Mainz zijn veel bomen gesneuveld door noodweer. Knap trouwens dat de omleidingen dan meteen worden geregeld en bewegwijzerd.

  • 02 Augustus 2017 - 21:53

    Wim Zijlstra:

    Met dank aan Lotte ben ik je op het spoor. Jij kijkt gewoon mee in onze tuin (eekhoorn). Alles kan, zelfs afleidingen zijn mogelijk. Veel plezier!!

  • 02 Augustus 2017 - 23:02

    Annemarie:

    Klinkt geweldig! Lac Léman is ook heerlijk, slechts 32C, maar met wijninfuus en kaasplank prima te doen...Take care & enjoy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Seligenstadt

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2017

Een heel plein zonder popmuziek

11 Augustus 2017

Bestemming bereikt

10 Augustus 2017

De jacht lacht

10 Augustus 2017

Gemütlich

09 Augustus 2017

Windpijn
Luuk

Langs Rijn en Donau

Actief sinds 28 Juli 2017
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 13544

Voorgaande reizen:

28 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: