Ver van huis - Reisverslag uit Enkering, Duitsland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Ver van huis - Reisverslag uit Enkering, Duitsland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Ver van huis

Blijf op de hoogte en volg Luuk

05 Augustus 2017 | Duitsland, Enkering

Donaustauf - Passau, 133 km (1296)
Stralend zonnig, bijna 30 graden, zuidoostentegenwind.


Als je wordt begroet met Grüss Gott, dan heb je echt een eind gefietst. Dan ben je ver van huis.
Sinds vrijdag doen ze dat als ik aanleg bij een Biergarten of een Konditorei. Opeens zei iemand met nadruk Grüss Gott, toen ik Guten Tag zei. Ik geloof dat het de mevrouw van de Bäckerei in Röttingen was, iets voor Rothenburg, aan de rivier de Altmühl. Wonderlijk is dat: je registreert een verandering, maar halfbewust, en achteraf weet je niet meer wanneer precies, en waar. In Beieren, zoveel is zeker.

En nu is het maandag en ben ik ruim 400 km verderop, in de voormalige vrijstaat Passau, vlakbij de grens met Oostenrijk. Het gebied waarin ze Grüss Gott zeggen is een stuk groter dan dat van goedemorgen of goedemiddag. Want dit blijft nog wel 200 kilometer zo.

En nog steeds is het vergeven van de fietsers. Sinds twee dagen rijd ik langs de Donauradweg, met vele duizenden anderen. De weg naar Santiago de Compostela is er een oase van rust bij. Net als op weg naar Santiago zie je excentrieke medereizigers: vandaag een man met een hond op zijn rug. Op de fiets, welteverstaan.

Ik dacht tot voor kort dat Nederland fietsland nummer 1 was. Ik geloof dat de Duitsers ons voorbij zijn.

Maar wij hebben de beste voetbalvrouwen.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Enkering

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2017

Een heel plein zonder popmuziek

11 Augustus 2017

Bestemming bereikt

10 Augustus 2017

De jacht lacht

10 Augustus 2017

Gemütlich

09 Augustus 2017

Windpijn
Luuk

Langs Rijn en Donau

Actief sinds 28 Juli 2017
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 13522

Voorgaande reizen:

28 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: