Bestemming bereikt - Reisverslag uit Győr, Hongarije van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Bestemming bereikt - Reisverslag uit Győr, Hongarije van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Bestemming bereikt

Blijf op de hoogte en volg Luuk

11 Augustus 2017 | Hongarije, Győr

Bad Deutsch-Altenburg - Györ, 105 km (1812), via Bratislava (Slowakije) met harde wind (eerste helft mee, tweede helft tegen) en 36 graden.

De afgelopen week heb ik de dagafstanden zo opgevoerd dat het vandaag heel gemakkelijk ging. Tot bij de Hongaarse grens tegen alle verwachtingen in met een lekkere rugwind, en daarna zoals voorspeld een stevige bries tegen. Hoewel dit meer een föhn was: bij 36 graden koel je niet af van de wind.

Vanaf de oostpunt van Oostenrijk zie je het land en de bebouwing verarmen en - belangrijk voor de fietser - het wegdek verslechteren. Wat is Györ dan een aangename verrassing! De binnenstad van Györ is heel goed onderhouden en staat vol met schitterende, barokke gebouwen.

Het had een mooie zwoele zomeravond kunnen worden, maar om acht uur begon het hard te waaien en maakte de stad zich op voor storm en onweer. De atmosfeer is onrustig: gisterenavond in Bad Deutsch-Altenburg en op de route naar Györ heeft het ook flink gespookt. Eén keer moest ik van de fiets voor een omgewaaide boom over het fietspad. In de bossen veel afgewaaide takken en bomen, net als vorige week langs Rijn en Main.

Vanavond dus maar even rustig bijkomen en dan morgen de stad in, op verkenning. Lopend! De fiets blijf bij het hotel. Een prachtig hotel trouwens: een voormalig Karmelietenklooster.